Het moge duidelijk zijn dat het geen lolletje is hiermee vervoerd te worden. Op de jeepney terminal staan stouwers om zoveel mogelijk menselijk vlees in het voertuig te proppen. Dat sardienen idee geeft wel een veilig gevoel, je hebt een soort van menselijke airbag om je heen, al vóór de knal. Eenmaal gezeten, geeft ieder zijn bijdrage door aan de chauffeur, en je wordt ook geacht andermans geld naar voren door te geven. Achteraf goed handen wassen dus.
Je kunt -en dat is een voordeel- overal in- en uitstappen (vooral dat laatste is een waar genoegen). Als je de chauffeur, gezeten op zijn bamboe autostoel, aangeeft waar je er uit wil, onthoudt hij dat ook, en geeft je een seintje. Neem maar dan voor lief dat hij vrolijk zijn volgende peuk opsteekt, ondanks het niet-roken bordje op z'n dashboard. En och, dat beetje teer en nicotine maakt ook echt niets meer uit, als je de ganse dag achter andere diesel-jeepneys aan moet sjokken.
Voor de kosten hoef je deze "try before you die" ervaring niet te laten (om een heleboel andere redenen wél, maar dat ter zijde); voor 2 dubbeltjes kom je al een heel eind met dit vehikel. Doch lange ritten kun je toch beter maken met de bus of een taxi. Uiteindelijk is het menselijk lichaam samengesteld uit een flink aantal botten en andere ingrediënten, en die wil je wel graag een beetje bij elkaar houden.....
it's really a pain riding the jeepneys but it's the easiest to travel and most popular among Filipinos, beside the jeepneys and the MRT/LRT which is only available in the Metro Manila area. :)
BeantwoordenVerwijderenthe idea is to cramp people inside like sardines yes, to get as many people to their destination as they can. :)
I m just wondering how you could understand my Dutch written bolg.... ;-)
BeantwoordenVerwijderenThanks for your responce anyway
easy, im using google chrome for browsing and fortunately, it translates your page. :)
BeantwoordenVerwijderen